přeje Vám a Vašim rodinám Monarchia
Catholica!
und ein gnadenreiches, friedvolles Jahr
2023!
(7531 Jahren seit der Schöpfung der Welt)
Das wünscht Ihnen und Ihren Familien
Monarchia Catholica
přeje Vám a Vašim rodinám Monarchia
Catholica!
und ein gnadenreiches, friedvolles Jahr
2023!
(7531 Jahren seit der Schöpfung der Welt)
Das wünscht Ihnen und Ihren Familien
Monarchia Catholica
Dnes bychom vám rádi, milí čtenáři, představili jednoho z biskupů, kteří
podobně jako Msgr. Lefebvre, Msgr. Antonio de Castro Mayer, či papežský legát
Msgr. Marmaggi a další se neoblomně a jasně drželi katolické pozice a jsou
našimi světlými vzory, které následujeme, abychom jednou byli také shledáni
věrnými před Boží tváří a dokázali čelit svodům a omylům moderního světa.
Mezi tyto slavné biskupy bezesporu patří Pedro Segura y Sáenz (4.
12. 1880 - 8. 4. 1957), který dosáhl kardinálského klobouku za Španělské
království. V letech 1927 - 1931 byl arcibiskupem v Toledu a od roku 1937 do
své smrti byl arcibiskupem v Seville. Biskup Segura byl integrista a věrný syn
Církve. Byl to on, který vehementně uplatňoval ve svém životě a v životě svých
diecézí Syllabus Pia IX. a mistrně bojoval proti nejhorším omylům, které
otřásaly Španělskem v první polovině 20. století. Byl zastáncem katolického
státu, odmítal oddělení Církve od státu, jakoukoliv toleranci k protestantským
sektám a proti veřejnému i soukromému praktikování jejich kultu. Velmi striktně
se držel katolické teze, že blud ve veřejné sféře není možné tolerovat jako
není možné tolerovat hřích v životě osobním. Odmítal komunismus, nacismus, fašismus
a svobodné zednářství. O liberalismu nemluvě.
V roce 1916 se stal pomocným biskupem ve Valladolidu a titulární biskupem z
Apollonie. Poté od roku 1920 arcibiskupem v Burgosu a 19.12. 1927 byl jmenován
papežem Piem XI. arcibiskupem toledským a primasem Španělska.
V roce 1931, když už byl kardinálem, byl poslán republikánským režimem do
exilu ve Francii. Tento španělský republikánský režim považoval za nepřátelský
a odmítal ho. V roce 1937 po návratu z exilu se stal arcibiskupem sevillským. V
roce 1939 se zúčastnil volby Pia XII.
V roce 1931 vydal pastýřský list, aby katolíci bez ohledu na to jestli jsou
monarchisté, či republikáni bránili práva Církve a zvolili si takovou vládu,
která tato práva Církve bude respektovat. Tento jeho kompromis se mu však vymstil. Nedlouho po tomto pastýřském listě
byl vyhnán a ve svém exilu se již cele obrátil proti republikánskému režimu, který s ním
zacházel jako se zločincem. Doslova napsal: "Žádný respekt jsem u nich
neměl ani jako primas Španělska, ani jako kněz a princ Církve. Bylo se mnou
jednáno jako se zločincem…" Obrátil se jako Pius IX., který utíkal z Říma do
Gaety, aby se z liberála stal autor Syllabu a pronásledovatelem liberalismu a
revoluce.
O tom jakým nepřítelem byl kardinál Segura y Sáenz pro republikánskou
vládu, svědčí tlak "prezidenta" Alcala Zamory na papeže Pia XI., aby
svého primase odvolal, neboť není loajální k republikánskému režimu. Nakonec to
skončilo výše uvedeným vyhnáním.
Ve svém pastýřském listě z ledna 1929 varoval věřící před členstvím v
Rotary clubech vzhledem k tomu, že tato sdružení nejsou v souladu s duchem naší
Matky Boží katolické Církve. Připomněl nejposvátnější povinnost, aby
duchovenstvo a lid zachoval čistotu víry a mravů a připomněl odsouzení
příslušnosti k tajným společnostem i k těm, které se snaží vyhnout "legitimnímu
dohledu Církve". Kardinál dále v listě napsal: "Sdružení s názvem
International Rotary Club, známý mezi námi pod názvem "Rotary", se
hlásí k absolutnímu sekularismu, univerzální náboženské lhostejnosti, snaží se
moralizovat jednotlivce. … Skrze vzdělávací, dobročinné, mezinárodní, neutrální
aktivity, ale pod záminkou ignorování náboženství a skrze šíření falešné
morálky bez náboženství k dosažení celosvětového míru, popírá skutečnou morálku
a pravé náboženství a snaží se nahradit morálku a náboženství novou naukou,
která není od Ježíše Krista. Náboženský neutralismus těchto sdružení odsoudili
papežové, zejména Lev XIII. v jeho encyklice Humanum Genus."
Kardinál Segura otevřeně kritizoval Franca za spolupráci s nacisty.
Konflikt mezi kardinálem a Francem nenechal na sebe dlouho čekat. Franco v roce
1940 plánoval na polovinu března cestu do Andalusie s tím, že na konci
velikonočního týdne dorazí do Sevilly. Po jeho boku však kardinál Segura
chyběl. Kardinála rozhořčil fakt, že se místní falangisté pokoušeli ozdobit zdi
sevillské katedrály symboly španělské Falangy. Franca tato nepřítomnost kardinála
rozzuřila natolik, že pro vzpurného kardinála poslal falangistickou hlídku, aby
k němu odporujícího kardinála přivedla. Když se církevní hodnostář odmítl
podřídit, vybídl Franco představitele místní falangy, aby zahájili mohutnou
kampaň s cílem Seguru zastrašit. Falangistický průvod uspořádaný 1. 4. 1940 u
příležitosti oslav Dne Vítězství měl skončit právě před sevillskou katedrálou,
kardinál však pohrozil, že nechá vyobcovat všechny, kdo se jej účastní.
Vrcholem se stal útok kardinála na Franca při jednom kázání, ve kterém
zmínil, že v klasické literatuře byli vždy caudillové (caudillem - vůdcem byl i
Franco) "vůdcové zločineckých band" a že ve spisech sv. Ignáce z
Loyoly je caudillo ztělesněním ďábla.
Známá je i příhoda, kdy kardinál Segura dal Francovi jasně na vědomí, že ho
příliš neuznává. Při přípravě jedné z oslav sjednával jeden z Francových
úředníků v arcibiskupském paláci jednotlivé protokolární otázky a navrhl, aby v
čele jednoho stolu seděl Franco s kardinálem Segurou po pravici, zatímco doňa
Carmen aby se posadila do čela dalšího stolu. Kardinál však namítl, že by židle
Francovy ženy měla patřit jemu, přičemž argumentoval stanovami Svatého kolegia
kardinálů, podle nichž může kardinál postoupit své místo pouze králi, královně
nebo korunnímu princi. Vzhledem k tomu, že Franco nesouhlasil, navrhl kardinál,
aby se hostina pořádala buď s manželkou, nebo s kardinálem, nikoliv však s
oběma najednou. Nakonec hostina byla zrušena úplně. Franco se potom pokoušel i
po dalších neshodách dosáhnout jeho odvolání.
Kardinál Segura byl rovněž odpůrcem hlasovacího práva pro 5.000.000
španělských žen starších 21 let věku, které zaváděl republikánský režim.
Kardinál rovněž odmítal tezi, že všechna náboženství jsou si rovna před Bohem.
Byl věrným následovníkem encykliky Mortalium animos. Za své nekompromisní
názory se dostával do konfliktu s liberály, zastánci republiky, Frankem i
Spojenými státy.
Kardinal Segura y Sáenz zemřel ve věku 76 let a je pochován v Cerro del
Sagrado Corazón.
Kam se ztratili neohrožení biskupové a kněží katolické Církve? Nejsou. I to
je důsledek krize Církve, která je mimochodem krizí biskupů, kteří v naprosté
většině selhali a podlehli liberalismu, modernismu a dnes holdují omylům, které
Církev slavnostně zavrhla. Děkujeme Vám, Vaše Eminence, za neohroženou obranu
katolické římské Církve proti bludům moderní doby.
"Po mnoha letech se v našem distriktu navyšují od první adventní neděle mešní
stipendia, proto dojde proporcionálně k jejich navýšení i v
České republice.
Jedno mešní stipendium bude 400,- Kč (v Rakousku 20,- EUR), u gregoriánské
mše 17 000,- Kč (v Rakousku 800,- EUR). Mešní stipendia nelze po někom bez
domluvy posílat, je věcí daného kněze, zda mešní stipendium přijme, či
odmítne."
Co je mešní stipendium?
Mešní stipendium (z lat. stips - příspěvek, dar; pendere - zaplatit) je dar, který
věřící dává prostřednictvím kněze církvi za to, aby užitky mše směřovaly k
dárcově úmyslu (intenci). Každý celebrující kněz má právo přijmout od věřících
mešní stipendium (finanční dar), aby určil užitky mše na jejich určitý úmysl
(intenci). Svým stipendiem přispívají věřící na podporu Církve, její činnosti
(charita, školy), bohoslužeb (doprava kněze) a podporu kněží (tam, kde je to
nutné). Stipendium tedy není dar knězi, ale Církvi. Mešní stipendium v
žádném případě nevyjadřuje cenu mše! Není ani nezbytně nutné je
platit: kněží by měli intenci přijmout i tak. Nejenom v minulosti biskup stanovoval
"obvyklou taxu" [BOROVÝ, K. Úřední sloh církevní. Příruční kniha
praktického úřadování pro katolické duchovenstvo. 2., rozšířené vydání. Praha,
1887. Str. 423], která vyjadřovala lokální podmínky. Kněz nesměl po věřícím
vyžadovat více než stanovenou "taxu", přitom mohl přijmout více, ale
i méně, shledal-li k tomu důvod.
Na druhou stranu je třeba uvést, že takto naznačený text může vzbuzovat zdání simonie, tj. svatokupectví, kupčení se svatými věcmi, v tomto případě s pevně stanoveným mešním stipendiem. Text stanovuje pevnou sazbu, od které se nelze odchýlit. Tudíž je zde nastíněn ceník (sic!), který může nejenom pro nepřátele Církve budit jasné známky simonie.
Kanonické právo a moudrost Matky Církve
Kanonické právo (dále jen "CIC") stanoví další podmínky nakládání s mešními stipendii. Jedno z důležitých ustanovení např. je, že každé mešní stipendium si žádá zvláštní mši svatou. Podle CIC 1983 je i dnes knězi dovoleno přijmout mešní stipendium. Protože by se mohlo zdát, že mši svatou je možné si zaplatit nebo koupit, má uvedený kodex 13 kánonů (CIC 1983 kán. 945-958), které vylučují zneužití tohoto dovolení. FSSPX uznává nové kanonické právo, byť s výhradami, neboť je ovlivněno pokoncilním vývojem a odráží novou mentalitu v Církvi po koncilu. Problematiku mešního stipendia uvádí v kánonech CIC 1917 v kán. 824-844. My budeme uvádět obě dvě kanonická práva, protože jsou v obou mešní stipendia shodně upravena.
Kánony začínají tím, že se velmi doporučuje kněžím, aby také bez přijetí
stipendia sloužili mši na úmysl věřících, hlavně chudých. Aby jednoduše řečeno nebyla mešní stipendia jenom pro bohaté, kteří si zaplatí mešní intenci. Tento
kánon byl do nového kodexu z roku 1983 vložen z kodexu z roku 1917 (CIC 1917 kan. 824, CIC 1983 kán. 945
§ 2). Další
kánony např. připomínají, že ti, kdo dávají mešní stipendium, přispívají k prospěchu Církve a podílejí se tímto darem na její péči o vydržování duchovních a na
jejích činnostech (CIC 1983 kán. 946). FSSPX se tímto na území Koruny české neřídí.
V této souvislosti je třeba důrazně připomenout, že mešní stipendium může být třeba jen nepatrné a nesmí je provázet ani zdání obchodu nebo spekulace. (CIC 1917 kan. 827, CIC 1983 kán. 947) Na to upozorňují všichni duchovní a kanonisté. Vzhledem k tomu, že u nás nezbytná životní podpora kněží je zajištěna prozatím platem, peněžní obnos se tak stává spoluprací při podpoře apoštolské činnosti Církve. U FSSPX je prý údajně problém, protože je mimo oficiální strukturu modernistické hierarchie a tudíž kněží nejsou státem placeni. Proto, jestliže někdo chce podporovat kněze FSSPX, kteří nedostávají plat od státu, potom je prý vhodné podporovat kněze formou peněžních darů. Ale dar není stipendium. Je třeba jednoznačně odmítnout fakt, že by FSSPX byl chudý spolek kněží, kteří by byli o hladu. Za celá léta, co FSSPX existuje, mu byly odkazovány ohromné majetky věrných laiků v boji za katolickou Tradici. Šlechtici i obyčejní věřící po celá desetiletí podporovali Msgr. Marcela Lefebvra v jeho heroickém boji proti silám zla, podobně jako to činíme dnes my. Navíc ve výše uvedeném letáku v dalším odstavci je zmínka o nákladu 120.000,-Kč na úpravu domu sv. Hedviky a koupě pozemku a další náklad v Boršově nad Vltavou. Takže FSSPX má k dispozici dostatečné finanční prostředky nejenom na pořizování majetků a pozemků, ale i na výživu svých kněží. Jako nepochopení významu mešního stipendia je striktní stanovení ceny za mši svatou bez velmi malé možnosti vyjít vstříc chudým a nízkopříjmovým občanům. Dochází tím k tomu, že drazí věřící jsou vylučováni z možnosti dát odsloužit mši sv. na svůj úmysl díky nesplnitelným požadavkům, protože nikde není stanoveno ze strany FSSPX, že na chudé (nízkopříjmové) věřící se tento ceník nebude uplatňovat.
Z toho co bylo řečeno výše vyplývá, že kněz má právo intence a stipendia přijímat. Měl by však sloužit, i když stipendium nemá, a přijmout intenci, i když na ni neobdrží stipendium. V každém případě je nutno zabránit dojmu, že se jedná o nějaký obchod se svátostmi (Messestipendiumhandel). Bohužel prvotní dojem z letáku č. 127/2012 a letáku č. 189/2022 tento dojem budí a u lidí a nejenom věřících, to může způsobit pohoršení.
Dále platí u mešního stipendia, že musí být odslouženo tolik mší svatých na tolik úmyslů, kolik
bylo přijato - byť nepatrných - stipendií. Je věcí provinčního sněmu nebo
biskupské konference, aby dekretem stanovily výši stipendia na jeden mešní
úmysl. FSSPX a jeho duchovní nespadají stále pod pravomoc místních biskupů, neboť
pro FSSPX není stanovena žádná speciální jurisdikční struktura a tudíž by se
měl dodržovat místní obyčej. Kde chybí dekret ordinářův, platí diecézní obyčej (CIC 1917 kan. 831 § 2, CIC 1983 kán. 952). Tím se české FSSPX neřídí.
Místní podmínky rozhodují
Místní podmínky kaplí FSSPX upravuje partikulární norma dané diecéze, např. brněnské diecéze, resp. jiných diecézí, ve kterých v rámci Koruny české FSSPX působí, nikoliv rakouské podmínky (viz http://www.biskupstvi.cz/storage/dokumenty/PZ-2-7.pdf).
Jestliže se kněží FSSPX modlí za své lokální představené v místech, kde se
nacházejí kaple FSSPX, a pokud FSSPX oprávněně trvá na tom, že nikdy Církev
neopustilo, měli by kněží ve věcech kanonického práva z roku 1983 a 1917 tyto principy
dodržovat a nestanovovat pro věřící, kteří jsou vzorkem
nízkopříjmových skupin seniorů, studující mládeže, resp. mnohočetných rodin,
nepřekonatelné bariéry pro přijímání mešních stipendií.
Kdo totiž bude nejvíce poškozen těmito nesplnitelnými požadavky? Ve většině případů zemřelí v očistcových mukách, nebo živí, kteří potřebují konkrétní milosti, protože se za ně bude sloužit méně mší, než kdyby stipendium bylo stanoveno dobrovolně dle možností věřících. A výživa kněží FSSPX nebude zajištěna z těchto mešních stipendií, protože bude logicky slouženo méně mší svatých.
Samozřejmě se může věřící zapřít, považovat vysoké mešní stipendium za jistou formu oběti, ale toto není pravidlem. Přirovnávat mešní stipendium situaci věřících v Rakousku je nejenom pastorační nedůsledností, ale holým nesmyslem. A to i s ohledem na neutěšenou ekonomickou situaci těchto sociálních skupin výše uvedených v zemích Koruny české.
Jak bylo výše řečeno, zmíněná partikulární norma brněnské diecéze mimo jiné zmiňuje fakt, že "mešní stipendium nesmí provázet ani zdání obchodu nebo spekulace." Výše mešního stipendia je určena obyčejem, ledaže by provinční sněm nebo schůze biskupů provincie výši mešního stipendia určila pro celou provincii. Je samozřejmě možností stanovit výši stipendia ze strany legitimní církevní moci - ordinariátu, ale dnes to nikdo neudělá a to zvláště vzhledem k finanční diverzifikaci mezi věřícími.
Stanovená výše stipendia může být dobrovolná, nikoliv striktně zavazující.
Výše mešního stipendia určená obyčejem má právní sílu zákona za předpokladu, že obyčej je schválen diecézním biskupem jakožto legitimním zákonodárcem (srov. CIC 1983 kán. 23, CIC 1917 kán. 831, § 1). Jedině diecézní biskup, resp. jiná autorita pověřená biskupem, je oprávněnou autoritou ke schválení a případnému upřesnění obyčeje a to zase s přihlédnutím k místní situaci věřících. FSSPX žádnou oficiální strukturu ani autoritu nemá, proto je nelegitimní žádat na území Koruny české jakékoliv striktně dané mešní stipendium. Biskupové FSSPX jsou pouze světícími biskupy, nikoliv ordináři v kanonickém slova smyslu. Jiní "děkani" FSSPX rovněž nemají žádnou autoritu kanonického práva stanovovat výši mešního stipendia. Pokud tedy místní ordinář je oprávněn stanovovat mešní stipendium, potom jiné mešní stipendium může schválit biskup v Německu, jiné bude na Ukrajině a zase jiné v Somálsku.
Duchovnímu není dovoleno požadovat vyšší mešní stipendium, než je určeno buď obyčejem, nebo rozhodnutím; může však přijmout i dobrovolně dané vyšší stipendium, ale i nižší (srov. CIC 1983 kán. 952), přičemž se velmi doporučuje, aby duchovní i bez přijetí stipendia sloužili mši na úmysl věřících, a to hlavně chudých (srov. CIC 1983 kán. 945 § 2, CIC 1917 kán. 828). Duchovní mohou určit mešní užitky ve prospěch kohokoliv, živých i zemřelých (srov. CIC 1983 kán. 901).
Na každý úmysl, pro který bylo dáno a přijato stipendium, třeba nepatrné, je nutné odsloužit mši zvlášť. Tato povinnost trvá i v případě, kdy bez zavinění kohokoliv přišla mešní stipendia nazmar (srov. CIC 1983 kán. 948, 949).
Je dovoleno, aby si celebrant ponechal pouze mešní stipendium ve výši předepsané, přičemž částka přesahující tento stanovený výměr musí být odevzdána ordináři (viz CIC 1983 kán. 951 § 1), který ji použije na cíle stanovené právem (srov. CIC 1983 kán. 946).
Kdo hodlá jiným předat mešní úmysly k odsloužení, předá je co nejdříve jemu známým kněžím, pokud ví, že proti nim není námitek; je povinen předat celé stipendium, pokud mu není s jistotou známo, že částka převyšující částku v diecézi stanovenou byla dána s ohledem na jeho osobu; povinnost odsloužit tyto mše ho váže až do doby, kdy obdrží potvrzení o převzatém závazku a převzatém stipendiu (CIC 1983 kán. 955 § 1).
Každý biskup i kněz je
povinen pečlivě zaznamenávat úmysly mší, které obdržel k odsloužení a které
odsloužil. K záznamu obdržených a odsloužených mší se použije intenčního
deníku, který schválil místní ordinář. Intenční deník kněze slouží pro záznam
jak přijatých, tak odsloužených mší (srov. kán. 955 § 4).
Tedy jednoduše řečeno,
pro zaznamenávání mešních úmyslů musí být vedena zvláštní kniha. Dekret římské
Kongregace pro kněžstvo (1991) připomíná nebezpečí pohoršení nad obchodováním s
posvátnými věcmi. A to prosím nejsme v nějakých vzdálených dobách! Zdání
obchodu se svátostmi, resp. se sloužením mše, to totiž může mít i v 21. století! Současně zdůrazňuje význam almužny v
křesťanském životě.
Duchovní provede zápis
mešního závazku do intenčního deníku (CIC 1917 kán. 843 § 1, CIC 1983 kán. 955 § 3 a § 4) nehledě na to, zda případné mešní
stipendium dostal před či po odsloužení mše. Intenční deník podléhá kontrole ordináře (
Kdo se nezákonně
obohacuje z mešního stipendia, bude potrestán nápravným nebo jiným spravedlivým
trestem (CIC 1983 kán. 1385).
Závěrem lze říci, že výše zmíněná citace z letáku nejenom z roku 2022 evokuje spíše finanční
stránku mše svaté, zakrývá duchovní hodnotu mše svaté i smysl existence mešních
stipendií. Stanovení závazných částek má být spíše doporučující a mělo by
zohledňovat místní podmínky, resp. existenci nízkopříjmových věřících, kteří
docházejí do kaplí FSSPX na území Koruny české. Výše uvedená citace z letáku
zní skutečně velmi zvláštním dojmem a spíše se ukazuje jako pohoršením. Bylo by
vhodné, kdyby tyto věty, vypadající jako ze špatného protiklerikálního filmu,
odpovídaly praxi Církve a drazí věřící nebyli vylučováni z možnosti dát
odsloužit mši sv. na svůj úmysl díky nesplnitelným požadavkům, protože jejich
plat není na úrovni obyvatel Rakouska, či Německa. Věříme však, že text letáku je pouze nepřesně vyjádřen a že
v případě českých kněží FSSPX je otevřenost vůči chudým zajištěna dle
kanonického práva a že kdokoliv dorazí do sakristie kaple v Brně, či
jinde, nalezne pochopení a mše je sloužena buď zdarma, nebo za skromný peníz a
není to pouze blahosklonnou výjimkou. Pokud tomu tak není, doporučujeme, drahým věřícím, obrátit se na jiného tradičního kněze, aby jim odsloužil tradiční svatou mši za finančních podmínek, které pro ně nebudou devastační.