Osvícenství bylo vyvoláno nejenom politickou a
ekonomickou změnou situace Evropy 16. a 17. století, ale také touhou po změně
společnosti a světa. A to i nastartováním procesu Reformace ve Střední Evropě,
která byla první Velkou revolucí. Skupinou, která si vytkla za cíl prosazování
nového společenského řádu, byly zednářské lóže, které aktivně pracovaly na
tomto poli. Postupujme ve výčtu historických faktů, které zřetelně hovoří o existenci zednářství. Jakožto viditelné sdružení, viditelná organizace
vstoupilo zednářství v život v roce 1717.
Čtyři tehdejší londýnské lóže se v den sv. Jana spojily, aby vytvořily
středisko „svornosti a harmonie“. Počátky tohoto hnutí byly pevně zakotveny v šíření
falešně chápané tolerance a liberalismu, která byla počátkem nové epochy po
tolika letech nejpustších bratrovražedných náboženských válek v Anglii, a
která přicházela s mírem, který byl nastolen za Cromwella. Příliv
osvícenských myšlenek a působení některých myslitelů anglického empirismu, mělo
za následek široký rozvoj tohoto hnutí. Zvláště již výše zmíněný John Locke
zastával ideu snášenlivosti mezi jednotlivými společenskými a náboženskými
vrstvami. Průkopnickým dílem se staly Letters
of toleration (1667), které vzbudily trvalou pozornost a ještě po mnoha
desetiletích sehrávaly významnou roli při formování nového pohledu na stát, na
člověka a jednotlivé společenské vrstvy. Hlavním aspektem osvícenství bylo zakládání
přírodovědeckých a vůbec vědeckých akademií a důraz byl kladen na poznání
přírody a fungování světa. V roce 1645 byla v Londýně založena
přírodovědecká akademie, která se v roce 1662 změnila v Royal society. Badatelé však kladou
počátky zednářství hlouběji do minulosti. Rok 1717 je však prvním známým datem,
které je historickým počátkem vzniku zednářských lóží v anglosaském světě. V roce 1723 vznikla základní zednářská
konstituce.
Jejím původcem byl reverend James Anderson. Ve stejném duchu kráčela i jiná
díla. William Preston napsal knihu Illustrations
of Masonry a dr. George Oliver svým dílem Antiquities of Freemasonry podpořil tyto smělé legendy o prapůvodu
zednářství.
Pokud zednáři vždy rozvíjeli legendy o původu zednářství, tak zcela jim můžeme
dát za pravdu. Skutečně vznik zednářství spadá do pádu andělů a Luciferova Non
serviam. Legendy však stály stranou. V útrobách vzniknuvšího zednářského
bratrstva se počala objevovat symbolika a začalo se pracovat na vývoji
zednářského kultu.
Historie zednářství
začíná na počátku 18. století po rozvoji teosofických a osvícenských systémů,
které znovu ožívají.
Zednářství v sobě zahrnuje směsici nejrůznějších kultů, které byly
praktikovány v antice a dochovaly se o nich zmínky v literatuře.
Odlišný vývoj byl ve Skotsku, kde byla založena první lóže „Mary´s Chapel“, již
v roce 1598 a
je známa zápisní kniha všech členů této lóže. Mezi
zakládající členy již výše zmíněné londýnské lóže lze jmenovat Johna Theophila
Desagulierse, Anthony Sayera, George Payna a Johna vévodu z Montagu.
V roce 1723 bylo již známo 52 lóží. V řadách zednářů se objevovali i lidé,
kteří vyzrazovali jejich tajemné rituály a můžeme říci, že díky nim bylo možné
rekonstruovat údaje o zednářstvu a jeho působení v dějinách novověké
Evropy. Prvním takovým vyzrazením bylo vydání „The Mason´s Examination“, které vyšlo anonymně
v nakladatelství Flying – Post v roce 1723. Zvláštní proslulost si
získalo dílo „Masonry dissected“
(Rozpytvané zednářství) od Samuela Pricharda. 17.
července 1751 došlo k založení Grand Lodge of England. Jejím zakladatelem
byl Laurenc Dermott. Byla druhou významnou lóží v Londýně. Obě lóže
existovaly vedle sebe až do roku 1813, kdy vznikla United Grand Lodge of
Freemasons of England.Zednářství ve Francii mělo své průkopníky v André –
Francois Lebretonovi a vévodovi d´Aumontovi. V roce 1732 vznikla Le Grand
Orient de France a v roce 1756 vznikla Velká Francouzská lóže.
Francouzské zednářství bylo však tvrdě pronásledováno a to zvláště po zákroku
papeže Klementa XII, který vydal bulu „In
eminenti“. Součástí francouzských lóží byli i encyklopedisté a mezi nimi Denis Diderot, Montesquie, d´Alembert, a dokonce i
Voltaire.
Již v díle Les Francs Macons ecrases
(Rozdrcení zednáři, 1747) jehož autory jsou významní odpůrci zednářů abbé Perau
a abbé Larudan, se poprvé objevila souvislost mezi revolučními hesly Fraternité, Egalité, Liberté (Bratrství,
rovnost a svoboda) a svobodným zednářstvím, které tyto ideje chtělo realizovat
v praxi. Jaký však mělo zednářství vztah k revoluci 1789?
Není možné potvrdit, že by všechny zednářské lóže revoluci zahájily a
podnítily. Nehovořím zde o jednotlivcích, kteří se aktivně podíleli na této
vzpouře. Na druhou stranu ideje, které zednáři, ústy svých osvícenských
představitelů hlásali, byly tytéž, které hlásala revoluce 1789. Zednářství tedy
ideově zaštítilo tuto krvavou událost, která patří k nejnešťastnějším
událostem dějin lidstva. Pravá tolerance a svoboda ve stylu zednářství byla
ukázána pod gilotinou a na popravištích.
Rozchod katolicismu se
svobodným zednářstvím
Zeptejme
se však na velmi důležitou otázku, proč se současné papežství v osobě
Klementa XII. (a později Lva XIII.) nekompromisně postavilo proti velmi lákavé
zednářské myšlence tolerance mezi národy, bratrství mezi společenskými a
náboženskými vrstvami, a svobody a důstojnosti lidské osoby.
Jak již bylo výše
uvedeno, zednářské ideje jsou z části vzaty z pythagoreismu
a gnosticismu. Základem zednářské filosofie a celého jejich
učení je teze o absolutní svobodě svědomí člověka a naprosté autonomii jeho
rozumu.
Pouze v tomto výchozím předpokladu existuje v zednářství jednota.
Zásada naprosté svobody smýšlení způsobuje velkou myšlenkovou diferenciaci mezi
konkrétními lóžemi a jednotlivci. Z negativního pohledu lze zednářskou
filosofii definovat jako svobodomyslnou nauku, která zavrhuje veškeré
nadpřirozené hodnoty. To ovšem znamená odstranění nadpřirozeného náboženství,
nadpřirozené víry, tedy naturalismus, který stojí v opozici vůči všemu
Božímu,
a úcty ke všemu, co Bohu odporuje. V rámci některých lóží převažuje směr
objevovat hodnoty náboženství, ale existují pouze v rámci deistické nauky,
ve které Kristus je ztělesněním ideje Boží. Přes nesourodost myšlenkových
názorů, existuje pověra o skryté vnitřní síle, která magicky obepíná celý svět,
a tato síla musí naplnit celé životní prostředí, aby jí lidstvo bylo určitým
smyslem naplněno.
Zednářské myšlenky ústí do hominismu, tj. ke zbožštění člověka a jeho práv, což
samozřejmě může v extrémních případech vyústit k pokusům o realizaci nadčlověka.
Přílišné zdůrazňování tolerance, humanismu a lidských práv bez Boha jsou ve své
podstatě mylné a tudíž je tímto svým zaměřením směrem nikoliv lidstvo
osvobozujícím a nepřináší světu nic jiného než zmatečné a nepravdivé názory na
podstatu světa, na člověka a na Boží majestát. Zednářství nezná skutečnou víru
v osobního Boha a v nemožnosti přijmout nadpřirozené zjevení se stalo z pohledu
Magisteria Církve zcela nepřijatelné. Budování přírodovědeckých a jiných
vědeckých institucí a akademií bez zdůraznění přináležitosti ke křesťanské
zvěsti a zjevení vlastně vytvářelo a vytváří akademie bez Boha směřujícího k
atheismu. Zednářství vidělo v katolické Církvi brzdu revolučního a osvobozeneckého hnutí a vývoje. Zednářství vidělo a vidí i přes hesla
tolerance a plurality v katolické Církvi odvěkého nepřítele (což katolická
Církev vidí zase v zednářství svého odvěkého nepřítele), proti kterému
neustále brojí zdůrazňováním uzavřenosti a strnulosti katolické hierarchie i
v popírání zjeveného náboženství a pravd. Zednářství vidí
svůj utopický cíl v dosažní dokonalé humanity světa a lidstva.
Významným členem zednářského hnutí byl Joahnn Gottlieb Fichte, který ve svém
díle Philosophie der Maurerei, Briefe an
Constant, jež vyšlo v roce 1802
hovoří o zednářství. Je to soubor filosofických přednášek. Zednářství je
popisováno jako společnost založená na duchu svobody, která odmítá veškerý
dogmatismus. Ale zároveň vede k myšlenkovému chaosu a atheismu a totální
anarchii. Velkým odpůrcem zednářství byl i hrabě Metternich, který považoval po
celý svůj život zednářství a ostatní tajné organizace za původce všech revolucí
a za rozbušku, která může kdykoliv zničit státní autoritu.
Konflikt mezi papežstvím a zednářstvím byl očekáván a skutečně brzy přišel
v podobě již výše zmíněné buly Klementa XII. Bula In eminenti je
průkopnickou a skvělou bulou. Poprvé se z úst římského pontifika vyslovuje
odsouzení všech tajných teosofických společností, které se netýkají pouze
svobodného zednářstva, ale i například rosikruciánů a jiných tajných bratrstev.
Bula byla vydána 26. dubna 1738. Ještě konkrétně nehovoří o nauce zednářů, ale
přímo je odsuzuje pod trestem automatické exkomunikace. Je zde popsán jeden
z nejnápadnějších znaků, kterým zednáři prosluli. „Tyto spolky, v kterých
se lidé všech náboženství a sekt – spokojující se zdáním jakési přirozené
počestnosti – se spojují těsným a tajemným poutem podle ustanovených zákonů a
obyčejů, a zároveň potají působí,...“
Tuto konstituci potvrdil nástupce Benedikt XIV. v konstituci Providas. Významnou prací na kterou
navázali papežové bl. Pius IX. a Lev XIII. je dílo jezuity S.H. Pachtlera a
jmenovalo se „Tichá válka proti trůnu a oltáři
a dílo „Modla humanity“,
kde je ukázáno v čem spočívá největší omyl zednářství. Je to falešný pojem
rovnosti a humanity, která by měla být nastolena na zemi. Je to čistý
indiferentismus, který spojuje lidi různých ras, náboženství a nejrůznějšího
zaměření. Zednářství se proto může považovat za průkopníka modelu liberální a
globalistické demokracie, které jsme svědky. Demokracie sekularizované a
atheistické, plné humanity a plurality, plné nenávisti vůči všem, kteří jsou
opačných názorů, ale neschopné existovat a splňovat požadavky stabilního
zřízení pro různorodost členů a názorů demokratického uspořádání a pro myšlenkový
a ekonomický chaos, který vládne v demokratické společnosti. Typickým
znakem demokratické společnosti je fakt, že je vybudována bez křesťanství na
rovině čistě lidské a měřítkem správného fungování společnosti a správnosti je
většina, která stojí a padá s určitými dohodnutými pseudoprincipy rádoby tolerance, které je
stejně tak totalitaristní jako byla třeba úroveň tolerance za komunismu, či
nacismu. Středem takové demokracie je kult humanity, který je postaven nade
vše.
V odsuzujících stopách kráčí Pius VII.,
který v roce 1821 vydává konstituci Ecclesiam a Christo Iesu a Lev XII. v konstituci Quo Graviora v roce 1826 převzal ustanovení předchůdců a
potvrdil je. V témže smyslu vyzněly projevy a dokumenty Pia VIII.
v roce 1829 v encyklice Traditi,
Řehoře XVI. v encyklice Mirari vos
a zvláště Lev XIII. v encyklice Humanum
Genus z roku 1884. Od nynějška jsou ideje a existence svobodného
zednářství spojeny s odsouzením. Papežové odsoudili indiferentismus jako
nauku, která hlásá myšlenku, že všechna náboženství jsou si rovna a stejně
dobrá a proto si člověk může vybrat jakékoliv náboženství. Katolická Církev
však vždy zdůrazňovala, že jedině ona je Církví založenou Kristem a tudíž, že
mystické tělo Kristovo je pouze a jedině plně realizováno v katolické
Církvi a nikde jinde. Proto nikdy nemohla souhlasit s názorem svobodných
zednářů (a osvícenců), že všechna náboženství jsou odrazem jedné pravdy, že
jsou stejně dobrá a že v podstatě neexistuje pravda a lež, pravda zjevená a
blud, ale nějaká pravda, ke které lidstvo v nejrůznějších náboženských
společenstvích směřuje. Je také zajímavé, že encyklika Providas zavrhuje tajné společnosti i proto, že civilní právo je
považovalo za nekontrolovatelné státní autoritou a tudíž i církevní právo
neznalo pojem tajné společnosti, které neexistují a nefungují legálně, to
znamená veřejně a s povolením státních či církevních orgánů. Pius VII.
potvrzuje výše zmíněné papežské dokumenty ohledně zednářství a zvláště se
zajímá ve své bule Ecclesiam a Jesu Christo o hnutí karbonářů, kteří
působili v Itálii, lépe řečeno v Itálii rozdrobené do různých
městských států. Karbonáři (Carbonnari) usilovali o sjednocení Itálie a to mnohdy násilnou cestou revoluce, jak to měl později
zažít sám bl. Pius IX., když církevní stát zanikl díky tlaku národnostního
sjednocování Itálie, ve které důležitou politickou roli hráli právě karbonáři.
Pius VII. byl svědkem Velké francouzské revoluce, kterou odsoudil. Byl svědkem
svržení francouzského krále, destrukce katolické Církve ve Francii a celkového
zhroucením královské moci. Lev XII. v konstituci Quo Graviora poukazuje na fakt, že zednářství nejvíce působí, jak
jsem již výše uvedl, na akademické půdě, v různých vědeckých institucích a
akademiích. Je to logické. Je také nepochybné, že karbonáři a členové jiných
tajných společností existovali nelegálně a mnohdy byli extrémisty, kteří chtěli
násilnými počiny zvrátit státní a církevní autoritu, kterou považovali za
překonanou. Stát pronásledoval stejně dobře karbonáře jako i jiné členy tajných
nelegálně organizovaných skupin anarchistického zaměření. Avšak je nepochybné,
že členové různých tajných spolků a sdružení nebyli ideově stejně zaměření jako
učení katolické Církve. Neexistovalo žádné sentire
in omnibus rebus religionis cum Ecclesia catholica. Proto muselo dojít
k tomuto konfliktu mezi katolickou Církví a státem na jedné straně a
svobodomyslným zednářstvím na straně druhé a to v pojetí Božího Zjevení,
v pojetí Boha jako osoby, v náhledu na nadpřirozený a přirozený
zákon, na podobu státu a společenské uspořádání a náhledu na to, co je a co není lidská svoboda a
odkud pramení. Rozeberme si nyní nejvýznamnější encykliku na téma svobodného
zednářství. Je jí encyklika Lva XIII. Humanus
genus. Byla
zveřejněna na základě dokumentu, který se dostal do rukou papeže Řehoře XVI.
mezi léty 1820 až 1846, který je znám pod názvem Alta Vendita a jehož autorem
jsou italští karbonáři. Pravost tohoto dokumentu, který jedná o tom, jak zničit
katolickou Církev,
potvrdil Pius IX. 25. února 1861.
Tento dokument byl projevem boje mezi ideou sjednocené Itálie, kterou hájili
karbonáři a mezi ideou obnovení a reformy papežského státu, kterou hájili
římští papežové po celé 19. století. Je však zajímavé, že tento dokument
jde ještě dále, jaksi za problém kolem existence papežského státu a sjednocené Itálie, který byl tak ožehavý v druhé polovině 19. století.
On zcela otevřeně hovoří o nepřátelství mezi katolicismem a zednářstvím a o
tom, že přijde doba, kdy zednářství se bude ze všech svých sil snažit rozdrtit
katolickou Církev a celou křesťanskou společnost.
Proto také všechny papežské dokumenty polemizují s tímto a podobnými
dokumenty a ukazují velké nebezpečí pro celý křesťanský svět. Zednářství bylo
v encyklice Humanus genus obviněno z naturalismu, který hlásá
nutnost, aby lidská přirozenost a lidský rozum byl učitelem a svrchovaným pánem
ve všech věcech. Zednářství, jak již bylo výše uvedeno, popírá Boží zjevení, má
odpor vůči dogmatizaci Božích Tajemství a proti každé pravdě, kterou není možné
dokázat rozumem. Významným počinem a požadavkem zednářů je oddělení státu a
Církve, oddělení trůnu a oltáře. I v otázce existence Boha a existence
Zákona Božího je zednářství skeptické. Bez tohoto pevného základu o řízení
světa Bohem a jeho zákonem, který ustanovil, zbývá zednářské ideologii pouze přirozený
zákon světa, na kterém stavějí své základy mravnosti a státu. Mravnost
v zednářském pojetí ovšem nepochází od Boha, ale je čistě lidskou
vlastností jednat mravně a tudíž mravnost oddělená od Boha je jedinou možností.
Jediným měřítkem je člověk a jeho důstojnost, o které nehovoří jako o
poskvrněné dědičným hříchem, ale dochází k přehánění a přílišnému
zdůrazňování hodnoty člověka. Tak nastupuje lhostejnost vůči zjevenému
náboženství. Nejenom
papežové poukazovali na nebezpečí tohoto zednářského vidění světa. Hermann
Gruber SJ byl rozhodným protivníkem zednářů a kritizoval jejich svobodomyslný
program ve několika bodech[27]:
1) Zednářství je zdrojem
liberalismu, domněle náboženského nebo konfesijně neutrálního. Ve skutečnosti
jde o anti-supranaturalistický, prakticky nedogmatický ráz.
2) Jeho princip je
naturalisticky humanitární.
3) Podržuje v sobě
deistické vidění světa.
4) Odmítnutím zákona Božího
a zbožštěním člověka na Boha se vytváří nebezpečná ideologie, která vede buď na
jedné straně k atheismu a anarchii a nebo k nějakému totalitarismu
a nesvobodě.
5) Zednářství je zdrojem
neutuchající Revolty proti Církvi Kristově a státním autoritám
6) Zednářství je původcem
tzv. lidských práv, které nejsou ničím jiným než vyhlášením anarchie ve
společnosti, kde každý řídí sám sebe, kde zaniká autorita, kde se ničí i
samotné základy přirozeného řádu.
7) Zednářství bojuje proti
Bohu a nadpřirozenému řádu Jím ustanoveným.
8) Zednářství je strůjcem
permanentní Revoluce ve společnosti a v jednotlivých státech.
Zednářství je nepřítelem
římské Církve a římská Církev všechny bludy, které ze zednářství vycházejí, odsoudila: liberalismus, modernismus, liberální demokracii, bolševismus,
nacionalismus, nacismus a fašismus. Ještě dnes platí ustanovení římských papežů
ohledně členství v zednářských lóžích a je trestáno pro katolíky
automatickou exkomunikací a to i v době po dekadentním II. Vatikánském koncilu - jednoho z bodů
zednářského plánů na zničení katolické Církve.